Τετάρτη, 14 Αυγούστου 2013

116 - Η Σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Μάμαντος στη πόλη Langres της Γαλλίας


Η Σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου του καθεδρικού του Αγίου Μάμαντος στην πόλη Langres της Γαλλίας.
Η Σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Μάμαντος
στην πόλη Langres της Γαλλίας.



Στο θησαυρό του εκκλησιαστικού μουσείου του Καθεδρικού ναού της πόλης Langres της Καμπανίας (Γαλλία) που τιμάται επ' ονόματι του Αγίου Μάμαντος (Σαν Μαμές - San Mamés) εκτίθεται και μία ωραιότατη σταυροθήκη του 19ου αιώνα με τεμάχιο Τιμίου Ξύλου.
  
Η σταυροθήκη έχει διαστάσεις 120Χ100Χ50,5, στηρίζεται από δύο αγγέλους και είναι κατασκευασμένη από επίχρυσο χαλκό, χρυσό, σμάλτο και γυαλί. Το τεμάχιο Τιμίου Ξύλου σχηματίζει σταυρό, ενώ δεξιά και αριστερά του βρίσκονται η Παναγία και ο Ευαγγελιστής Ιωάννης. Σε έξι σμάλτινα μετάλλια στο πίσω μέρος των φύλλων που κλείνουν την σταυροθήκη υπάρχουν οι μορφές των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, της Αγίας Ελένης καθώς και άλλων αγίων.




Το εκκλησιαστικό μουσείο του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Μάμαντος.
Αριστερά η λειψανοθήκη που περιέχει την κάρα του Αγίου Παιδομάρτυρος Μάμαντος
και δεξιά η Σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου.


Η πόλη Langres της Γαλλίας.
Η πόλη Langres της Γαλλίας.


Δείτε περισσότερες φωτογραφίες παρακάτω:



Κυριακή, 11 Αυγούστου 2013

115 - Η κάρα του Αγίου Μάμαντος


Καθεδρικός ναός της πόλης Langres στη Γαλλία.
Το βυζαντινό ασημένιο στεφάνι που περικλείει την Τιμία Κάρα του Αγίου Παιδομάρτυρος Μάμαντος. Η επιγραφή στα ελληνικά: ΑΓΙΟΣ ΜΑΜΑΣ. Βρισκόταν κάποτε στην Μονή του Αγίου Μάμαντος στην Κωνσταντινούπολη, από όπου αφαιρέθηκε το 1204 κατά τη λεηλασία της Κωνσταντινούπολης από τους σταυροφόρους της Δ΄Σταυροφορίας. Το 1209 μεταφέρθηκε στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Μάμαντος στη πόλη Langres της Γαλλίας, όπου και βρίσκεται μέχρι σήμερα.


O αρχαιολόγος - βυζαντινολόγος Δρ Χριστόδουλος Α. Χατζηχριστοδούλου αναφέρει στο βιβλίο του "Ο Καθεδρικός Ναός του Αγίου Μάμαντος στη Μόρφου" ότι, σύμφωνα με τις πηγές, φαίνεται ότι είχαν μεταφερθεί στην Κύπρο τμήματα των ιερών λειψάνων και όχι ολόκληρο το σκήνωμα του αγίου, που είχε ταφεί στην Καισάρεια της Καππαδοκίας. Η κάρα του αγίου μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη από ένα μοναχό, μετά την κατάληψη της Καισάρειας από τους Σελτζούκους το 1067. Όταν οι Σταυροφόροι κατέλαβαν την Κωνσταντινούπολη το 1204, άρπαξαν ανάμεσα στα άλλα πολύτιμα λείψανα και την κάρα του αγίου που είχε ένα ασημένιο στεφάνι με το όνομά του γραμμένο Ελληνικά και από εκεί μεταφέρθηκε από τον κληρικό Gualon de Dampierre στην πόλη Langres της Καμπανίας (Γαλλία) στα 1209.


Καθεδρικός ναός της πόλης Langres στη Γαλλία.
Παλιά καρτ ποστάλ που απεικονίζει τον Καθεδρικό του Αγίου Μάμαντος στη πόλη Langres της Γαλλίας.


Η κάρα βρίσκεται ακόμη στην πόλη Langres, στο θησαυρό του Καθεδρικού ναού της πόλης που τιμάται επ' ονόματι του Αγίου Μάμαντος (Σαν Μαμές - San Mamés).

Η πόλη Langres της Γαλλίας.
Η πόλη Langres της Γαλλίας.




 Δείτε φωτογραφίες και διαβάστε περισσότερα παρακάτω:



Παρασκευή, 9 Αυγούστου 2013

114 - Το αρχαιότερο γνωστό παράδειγμα συλλογής Ιερών Λίθων από την Αγία Γη


Το αρχαιότερο γνωστό παράδειγμα συλλογής ιερών Λίθων από την Αγία Γη.  Κατασκευάστηκε στη Βυζαντινή Παλαιστίνη τον 6ο αιώνα.
Το αρχαιότερο γνωστό παράδειγμα συλλογής ιερών Λίθων από την Αγία Γη.
Κατασκευάστηκε στη Βυζαντινή Παλαιστίνη τον 6ο αιώνα.


Το παραπάνω ξύλινο κουτί που περιέχει λίθους από την Αγία Γη και συγκεκριμένα από τόπους όπου συνέβει ένα σημαντικό καινοδιαθηκικό γεγονός, όπως για παράδειγμα η Γέννηση του Χριστού στη Βηθλεέμ, είναι το αρχαιότερο γνωστό παράδειγμα συλλογής αναμνηστικών ιερών λίθων, αλλά και άλλων αντικειμένων, από προσκυνηματικές περιηγήσεις στην Αγία Γη. Το κουτί, μέρος της προσωπικής ιδιοκτησίας του εκάστοτε Πάπα για αιώνες, κατασκευάστηκε μάλλον στη Βυζαντινή Παλαιστίνη τον 6ο αιώνα.
 

Ιεροί Λίθοι από την Αγία Γη. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Ιεροί Λίθοι από την Αγία Γη.

Δείτε φωτογραφίες και διαβάστε περισσότερα παρακάτω:


Τρίτη, 6 Αυγούστου 2013

113 - Λειψανοθήκες από την Ιερά Μονή Διονυσίου του εν Ολύμπω


Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω.
Τμήμα της κάρας του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου.
Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω.


Πρόσφατα επισκεφθήκαμε την Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω. Ανάμεσα στα κτίσματα της Ιεράς Μονής ξεχωρίζει το Σκευοφυλάκιο, στο αναστηλωμένο παλιό Ηγουμενείο, που εγκαινιάσθηκε το 1999 από τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο.


Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω.
Άποψη από το Σκευοφυλάκιο.
Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω.

Ο πρώτος του όροφος λειτουργεί σήμερα ως Βιβλιοθήκη καί Αναγνωστήριο, ενώ στο ισόγειο εκτίθενται πολύτιμα κειμήλια και πολλά άγια λείψανα σε αργυρές περίτεχνες λειψανοθήκες. 
 
Ένα δείγμα από αυτές τις λειψανοθήκες παρουσιάζεται εδώ παρακάτω:


Πέμπτη, 1 Αυγούστου 2013

112 - Λιτανικός σταυρός βυζαντινών στρατευμάτων

Οι βυζαντινοί λιτανικοί σταυροί δεν χρησιμοποιούνταν μόνο στις λιτανείες των μεγάλων εορτών της Ορθοδοξίας, αλλά συνόδευαν επίσης αυτοκράτορες ή στρατηγούς στις εκστρατείες τους, σύμφωνα με τις πηγές.
 
Ο παρακάτω λιτανικός σταυρός, που σήμερα αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή Δοχειαρίου Αγίου Όρους, είναι του 9ου-10ου αιώνα και σύμφωνα με τις επιγραφές που φέρει εντάσσεται στην κατηγορία των "στρατηγικών" λιτανικών σταυρών.

λιτανικός σταυρός βυζαντινά στρατεύματα Ιερά Μονή Δοχειαρίου Αγίου Όρους
Η μία όψη του λιτανικού σταυρού βυζαντινών στρατευμάτων.
Αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή Δοχειαρίου Αγίου Όρους.

Ο λιτανικός σταυρός της Ιεράς Μονής Δοχειαρίου είναι  από χυτό ορείχαλκο με εγχαράξεις. Το ύψος του είναι 95 εκ., με πλάτος κεραιών 60 εκ. και πάχος 0,8 εκ.

λιτανικός σταυρός βυζαντινά στρατεύματα Ιερά Μονή Δοχειαρίου Αγίου Όρους
Η άλλη όψη του λιτανικού σταυρού βυζαντινών στρατευμάτων.
Αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή Δοχειαρίου Αγίου Όρους.

Ο Σταυρός που διατηρεί εξαιρετικά ωραία πράσινη πατίνα, έχει τραπεζιόσχημες κεραίες, στα άκρα των οποίων υπάρχουν ζεύγη μεταλλίων, τα "επίμηλα". Η λαβή διαμορφώνεται στο άκρο της κάτω κεραίας, ως επέκτασή της, και είναι σήμερα πακτωμένη πάνω σε μαρμάρινο βυζαντινό κιονόκρανο ανεστραμμένο. Η μόνη του διακόσμηση είναι εγχάρακτες επιγραφές και στις δύο όψεις, που σήμερα διακόπτονται στο σημείο συνενώσεως των κεραιών από στερεωτική προσθήκη καρφωμένου ελάσματος, με αποτέλεσμα να καλυφθούν τμήματα των επιγραφών.
  
Οι επιγραφές έχουν ως εξής:


+ ΓΝΩΤΕ ΕΘΝΗ ΚΑ[Ι] ΗΤΤΑΣΘΕ ΟΤΙ ΜΕΘ ΗΜΩΝ Ο Θ[ΕΟ]Σ ΚΑΙ Η ΠΑΝΑΓ[ΙΑ Θ]ΕΟΤΟΚΟΣ.

+ Χ(ΡΙΣΤ)Ε Ο ΘΕΟΣ ΤΗΝ ΜΗΤΡΙΚΗ[Ν Τ]ΑΥΤΗΝ ΦΥΛΑΞΟΝ ΠΟΛΙΝ, ΔΙΑ ΠΑΝΤΟ[Σ Ε]Ν ΕΙΡΗΝΗ

Ο χαρακτηρισμός της πόλης ως "μητρικής" του Χριστού, δηλαδή πόλης που ανήκει στην Παναγία, οδηγεί τη σκέψη μας στην Κωνσταντινούπολη, η οποία σύμφωνα με το γνωστό αυτόμελο κοντάκιο της ακολουθίας του Ακάθιστου Ύμνου, "αυτοπροσδιορίζεται" ως πόλη της Παναγίας: "Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια, (...) αναγράφω σοι η Πόλις σου Θεοτόκε (...)".

Σύμφωνα με τον αρχαιολόγο Ιωακείμ Αθ. Παπαγγέλου, ο σταυρός αυτός θα άρμοζε να βρίσκεται επί των επάλξεων, σε μία χαρακτηριστική θέση των τειχών της προστατευομένης πόλης, πχ πάνω από μία πύλη. Από τις πηγές γνωρίζουμε ότι αυτό δεν ήταν κάτι το ασυνήθιστο. Αναφέρεται ρητά ότι πάνω από τις πύλες των τειχών της Εφέσου υπήρχαν "εμπηγμένοι σταυροί". Αντίστοιχη θέση είχε το γνωστόν "εικόνιον" του Ικονίου και η χαλκή εικόνα του Χριστού στο Μέγα Παλάτιον της Κωνσταντινούπολης.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...