Κυριακή, 29 Δεκεμβρίου 2013

199 - Λειψανοθήκη αναιρεθέντος νηπίου της Βηθλεέμ



  Λειψανοθήκη με λείψανο (πόδι) αναιρεθέντος νηπίου της Βηθλεέμ http://leipsanothiki.blogspot.be/
Λειψανοθήκη με λείψανο (πόδι) αναιρεθέντος νηπίου της Βηθλεέμ

Λειψανοθήκη με λείψανο ενός από τα αναιρεθέντα υπό Ηρώδου νήπια της Βηθλεέμ βρίσκεται στον Θησαυρό του Καθεδρικού Ναού της Βασιλείας στην Ελβετία. Το λείψανο (πόδι) δωρήθηκε τον 6ο αιώνα από Ιρλανδούς μοναχούς στον Καθεδρικό Ναό της Βασιλείας, αλλά στεγάζεται σε μία πολύ μεταγενέστερη λειψανοθήκη, πλούσια διακοσμημένης, του 15ου αιώνα (περίπου 1450).


  Λειψανοθήκη με λείψανο (πόδι) αναιρεθέντος νηπίου της Βηθλεέμ http://leipsanothiki.blogspot.be/

  Λειψανοθήκη με λείψανο (πόδι) αναιρεθέντος νηπίου της Βηθλεέμ http://leipsanothiki.blogspot.be/

Η Βασιλεία, Ελβετία http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η Βασιλεία, Ελβετία



198 - Τα φυλακτά της 'Υστερης Αρχαιότητας



Τα φυλακτά της 'Υστερης Αρχαιότητας http://leipsanothiki.blogspot.be/
Χρυσό περιδέραιο με Γοργόνειο.
Γυναικείο φυλακτό για την προστασία της μήτρας.
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη
3ος αι.

Σύντομα πρόκειται να εκδοθεί η μελέτη του Δρ. Παναγιώτη Καμπάνη, Αρχαιολόγου - Ιστορικού του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού με τίτλο "ΤΑ ΦΥΛΑΚΤΑ ΤΗΣ ΥΣΤΕΡΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ. Η διατήρηση και ο μετασχηματισμός τους από τη χριστιανική κοινωνία".


Τα φυλακτά της 'Υστερης Αρχαιότητας http://leipsanothiki.blogspot.be/
Πράσινος ίασπις με παράσταση
του θαύματος της αιμορροούσας.
Φυλακτό για την αιμορραγία της μήτρας.
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη,
6ος – 7ος αι.

Από την ογκωδέστατη και πρωτότυπη αυτή μελέτη που ερευνά τα φυλακτά της Ύστερης Αρχαιότητας, η λειψανοθήκη προδημοσιεύει εδώ τον πίνακα περιεχομένων, περίληψη καθώς και φωτογραφίες με δείγματα φυλακτών. Η Ύστερη Αρχαιότητα καλύπτει την περίοδο 300-640 μ.Χ. και αποτελεί τη μεταβατική περίοδο μεταξύ της Κλασικής Αρχαιότητας και του Μεσαίωνα.


Περιεχόμενα

Προλογίζοντες, Ευχαριστίες, Εισαγωγή

Α΄ Το τελετουργικό της κατασκευής των φυλακτών
Οι «Μαγικοί» Πάπυροι
Τα Ἄρρητα ἔργα
Βίβλοι ἀπόκρυφοι καὶ ψευδεπίγραφοι
Περί Εἱμαρμένης / Η δύναμη της Κοσμικής Συμπάθειας
Περί Προνοίας / Αστρολογία και φυλακτά
Η δύναμη των λίθων και των μετάλλων
Ιερά ζώα και βότανα
Η ζωή των μορφών
Ο μικρόκοσμος των συμβόλων
Ψιθυρίζοντας τα ιερά ονόματα: ξόρκια, επωδές  και χαρακτήρες
Παράρτημα
Κρυπτά ὀνόματα - nomina sacra - voces magicae
Θεωνυμίαι
Γράμματα ἀλεξίκακα
Ὀπτικά σημάδια λόγου
Μαγικά τετράγωνα

Τό τετράγωνο το SATOR

Ἱεροί ἀριθμοί
Ἄφθεγκτοι χαρακτῆρες
Μαλαχείμ, ἡ γλῶσσα τῶν ἀγγέλων
Ο χαρακτρες το Χνούβη
Σημεα  ναγνώρισης
Τό σημεον το σταυρο
Β΄ Από τα τελέσματα των εθνικών στα φυλακτήρια των χριστιανών
 Ἀπολλωνίου Τυανέως τά τελέσματα
Μεγαλύνουσι τά φυλακτήρια αὐτῶν
Έξις / Προσεγγίζοντας την προσωπικότητα του χρήστη
Γ΄ Κατηγορίες φυλακτών
Ὁ πολυπαθής ὀφθαλμός / Τα φυλακτά του φθόνου και της βασκανίας
Χαριτήσια καὶ νικητικά / Τα φυλακτά της επιτυχίας                                                 
Κεστός ἱμάς / Τα φυλακτά του έρωτα                                                                       
Ὁμόνοια- Concordia / Τα φυλακτά  του γάμου
Βοήθει τῇ φοροῦσα / Τα φυλακτά της γυναίκας και του παιδιού
Φυλακτήριον πρός νόσους / Τα φυλακτά της υγείας
Ὁ φυλάσσων καὶ διασώζων τάς ψυχάς τῶν ἀνθρώπων / Τα διαβατήρια φυλακτά της ψυχής
Δ΄ Επίλογος
Ε΄ Βιβλιογραφία, Βραχυγραφίες, Πηγές, Γενική Βιβλιογραφία
Ζ΄ Εικόνες


Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου 2013

197 - Ιερή εμβάδα του Αγίου Διονυσίου της Ζακύνθου στο πλοίο "ΝΗΣΟΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ"

Ιερή εμβάδα του Αγίου Διονυσίου της Ζακύνθου στο πλοίο "ΝΗΣΟΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ" http://leipsanothiki.blogspot.be/
 
Πανηγυρικό χαρακτήρα έλαβε το πρώτο τακτικό δρομολόγιο της KEFALONIAN LINES στη γραμμή ΚΥΛΛΗΝΗ-ΖΑΚΥΝΘΟΣ (Δεκέμβριος 2013).

Το επιβατικό κοινό και η κοινωνία της Ζακύνθου αγκάλιασε το εγχείρημα της Εταιρείας μας και το πλοίο, ενώ η Εκκλησία παρέδωσε στο πλοίο την ιερή παντόφλα του Αγίου Διονυσίου, πολιούχου του νησιού, τιμή που αποδίδεται σε πολύ σημαντικές στιγμές για το νησί.

Η παράδοση πραγματοποιήθηκε με ειδική τελετή αμέσως μετά την άφιξη του πλοίου στο λιμάνι, ενώ ακολούθησε αγιασμός, στον οποίο παρευρέθηκε πλήθος κόσμου και επιβατών.

Ιερή εμβάδα του Αγίου Διονυσίου της Ζακύνθου στο πλοίο "ΝΗΣΟΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ" http://leipsanothiki.blogspot.be/


Η KEFALONIAN LINES, ο πλοίαρχος του Πλοίου και όλο το προσωπικό  ευχαριστούν από καρδιάς τη ζακυνθινή κοινωνία και τον Ηγούμενο της Ιεράς Μονής του Αγ. Διονυσίου για τη μεγάλη τιμή που έκαναν στο πλοίο μας, ενώ από την πλευρά της η Εταιρεία μας υπόσχεται ότι θα σταθεί αντάξια των προσδοκιών του νησιού.

Η ιερή παντόφλα του Αγ. Διονυσίου τοποθετήθηκε σε ειδική λάρνακα και θα παραμείνει τοποθετημένη στο κεντρικό σαλόνι του «ΝΗΣΟΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ».

Πηγή: Δελτίο Τύπου της Kefalonian Lines

196 - Φωτογραφίες από τον βίο του πατρός Σεραφείμ Ρόουζ


  Φωτογραφίες από τον βίο του πατρός Σεραφείμ Ρόουζ http://leipsanothiki.blogspot.be/


Οι φωτογραφίες από τον βίο του πατρός Σεραφείμ Ρόουζ δημοσιεύτηκαν στην πλειοψηφία τους στο έργο του Ιερομόναχου Δαμασκηνού της Αδελφότητος του Αγίου Γερμανού της Αλάσκας "Πατήρ Σεραφείμ Ρόουζ. Η ζωή και τα έργα του", τόμοι Α', Β' και Γ' (εκδόσεις Μυριόβιβλος για την ελληνική γλώσσα). 




Από αυτές τις φωτογραφίες η λειψανοθήκη έκανε μία μικρή επιλογή που μπορείτε να δείτε παρακάτω.



195 - Ιερά λείψανα της Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Νικήσιανης


Ιερά λείψανα της Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Νικήσιανης http://leipsanothiki.blogspot.be/
Τίμιο Ξύλο


Κοντά στην κωμόπολη της Ελευθερούπολης Καβάλας και στους πρόποδες του καταπράσινου χωριού της Νικήσιανης, βρίσκεται η Ιερά ανδρώα κοινοβιακή Μονή Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Νικήσιανης. Μεγάλος πνευματικός θησαυρός της Ιεράς Μονής είναι και τα ιερά λείψανα Αγίων και Μαρτύρων της Εκκλησίας μας που αποθησαυρίζονται εκεί: τεμάχιο Τιμίου Ξύλου, δέρμα και ζώνη του Αγίου Σπυρίδωνος Επισκόπου Τριμυθούντος, τμήμα της παλάμης του Αγίου Πρωτομάρτυρος και Αρχιδιακόνου Στεφάνου, τμήμα Λειψάνου του Αγίου  Θεοδώρου του Τήρωνος, η επιγονατίδα του Αγίου Χαραλάμπους του Θαυματουργού, λείψανο του Αγίου Κοσμά πρωτομαρτυρήσαντος επί Βέκου, λείψανο του Παχωμίου του νεομάρτυρος, λείψανο του Αποστόλου Πέτρου και πολλών ακόμη άλλων Αγίων (σύμφωνα με τον ιστότοπο της Ιεράς Μονής). Μερικές φωτογραφίες από τον ιερό πλούτο της Μονής μπορείτε να δείτε παρακάτω.



Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου 2013

194 - Η δεξιά χείρα του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου


Η δεξιά χείρα του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου  http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η δεξιά χείρα του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου.


Δεν είναι ίσως ευρύτερα γνωστό, αλλά η δεξιά χείρα του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου (εορτάζει 15 Δεκεμβρίου) αποθησαυρίζεται εντός ωραιότατης ασημένιας λειψανοθήκης στον Ιερό Ναό Παντοκράτορος Πατρών.


Παλαιά εικόνα του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου   http://leipsanothiki.blogspot.be/
Παλαιά εικόνα του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου.



Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2013

193 - Ιεροτοπικά "λείψανα" του Οσίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου


Ιεροτοπικά "λείψανα" του Οσίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου http://leipsanothiki.blogspot.be/


Με αφορμή την επίσημη Αγιοκατάταξη, εκ μέρους του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, του Αγίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου στις 27 Νοεμβρίου 2013, ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος εδέχθη στις 17 Δεκεμβρίου 2013 τον ιερομόναχο π. Γεώργιο Αλευρά Καυσοκαλυβίτη εκ της ομωνύμου Ιεράς Σκήτης του Αγίου Όρους.

Κατά την προγραμματισμένη συνάντηση προσεφέρθη χώμα εκ του Ιερού μνήματος του Αγίου Πορφυρίου, καθώς επίσης και εκ του σημείου όπου ο Άγιος Γέροντας Πορφύριος έλαβε την μεγίστη Αγιοπνευματική Χάρη.  
  

Ιεροτοπικά "λείψανα" του Οσίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου http://leipsanothiki.blogspot.be/


Ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, λαμβάνοντας το αναπάντεχο δώρημα, είπε τα εξής: «Είχα την ευλογία προ πολλών ετών να επισκεφθώ τον Άγιον Γέροντα Πορφύριον, εις το Ιερόν Ησυχαστήριον της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού εις το Μήλεσι Αττικής του οποίου υπήρξε Κτήτωρ. Με ιδιαιτέραν συγκίνησιν έλαβον τας ευλογίας του, συνειδητοποιώντας εμπειρικώς την ήδη τότε Αγιοπνευματικήν του κατάστασιν. Η ζωήν του ήτο ζωή εγνωσμένης Αγιότητος. Τυγχάνω ενήμερος της ευφροσύνης και του αισθήματος παρηγορίας με τα οποία υπεδέχθη ο λαός την Αγιοκατάταξήν του στις δύσκολες στιγμές που περνά. Επληροφορήθην τέλος τον μεστόν λόγον που εξεφώνησεν ο Άγιος Φιλαδελφείας κ. Μελίτων εις την πανηγυρικήν Θείαν Λειτουργίαν που έλαβεν χώραν εις το Ιερόν Ησυχαστήριον της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού εις το Μήλεσι Αττικής, κατά τον οποίον λόγον, εχαρακτηρίσθη ο Μακαριστός Άγιος Γέρων Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης ως πραγματικός ηγέτης του λαού».

Στην συνέχεια ο π. Γεώργιος Αλευράς είπε τα εξής: «Παναγιώτατε σας μεταφέρω τα σεβάσματα της συνοδείας του Αγίου Γέροντός μας Πορφυρίου, εκ της Ιεράς Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του Αγίου όρους. Επιτρέψατέ μου Παναγιώτατε να σας υπενθυμίσω τους λόγους που καταθέσατε δημοσίως από του έτους 2009, ότι η παγκόσμιος σοβούσα οικονομική κρίσις είναι πρωτίστως κρίσις πνευματική. Είναι επομένως Παναγιώτατε πράγματι βάλσαμο παρηγορίας η επίσημη Αγιοκατάταξη του Αγίου Γέροντος Πορφυρίου για τον λαόν μας, ως ηγέτου Αγιοπνευματικής ανατάσεώς του και όχι μόνον οικονομικής. Σεις δείξατε επομένως Παναγιώτατε και τον πραγματικόν δρόμον εξόδου εκ της κρίσεως». 


Πηγή:


Φωτογραφίες Νικολάου Μαγγίνα





Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου 2013

192 - Ένα βυζαντινό άγιο δισκάριο εξαιρετικής τέχνης


Ένα βυζαντινό άγιο δισκάριο εξαιρετικής τέχνης http://leipsanothiki.blogspot.be/



Αυτό το άγιο δισκάριο που αποθησαυρίζεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου κατασκευάστηκε στην Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 9ου ή στις αρχές του 10ου αιώνα. Είναι από σαρδόνυχα που έχει διακοσμηθεί με περιμετρική ταινία από επίχρυσο ασήμι. Στο κέντρο του σαρδόνυχα ενσωματώθηκε ένα μικρό σμάλτινο μετάλλιο με απεικόνιση του Μυστικού Δείπνου που θεωρείται αριστούργημα της βυζαντινής τέχνης. Το σμάλτινο μενταγιόν είναι αξιοσημείωτο τόσο για την ποιότητα της εκτέλεσής του, όσο και για το σχέδιό του.
  

Ένα βυζαντινό άγιο δισκάριο εξαιρετικής τέχνης http://leipsanothiki.blogspot.be/

Ένα βυζαντινό άγιο δισκάριο εξαιρετικής τέχνης http://leipsanothiki.blogspot.be/



 

191 - Περιπλάκηθι την σορόν, προσηλώθητι τη λάρνακι


Περιπλάκηθι την σορόν, προσηλώθητι τη λάρνακι. Στο αδιάφθορο σεπτό λείψανο της Οσίας Παρασκευής της Επιβατινής ή Νέας. Καθεδρικός Ναός, Ιάσιο, Ρουμανία. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Περιπλάκηθι την σορόν, προσηλώθητι τη λάρνακι.
Στο αδιάφθορο σεπτό λείψανο της Οσίας Παρασκευής της Επιβατινής ή Νέας.
Καθεδρικός Ναός, Ιάσιο, Ρουμανία.

῾Ολόκληρη τὴν κτίση καὶ τὸν ἄνθρωπο τοὺς συντηρεῖ ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ. ῾Η οὐσιοποιός, ζωοποιός, σοφοποιὸς καὶ θεοποιὸς Χάρη τοῦ Θεοῦ εἶναι ἐκείνη, ποὺ διατηρεῖ τὴ ζωὴ καὶ τὴν ὕπαρξη τῶν ὄντων, τὴ λειτουργία τῶν κτισμάτων, τὴν πνευματικὴ προαγωγὴ τοῦ ἀνθρώπου.
   
῾Ο ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς κάπου στὰ συγγράμματά του λέγει:
 
Κἄν γάρ τι τῶν κτισμάτων ὑπὸ τῶν πατέρων προσαγορευόμενον ἀκούσης θεῖον, μὴ διὰ τὴν οἰκείαν φύσιν τὴν κτιστὴν οὖσαν εἰρῆσθαι νόμιζε τοιοῦτον, ἀλλὰ διὰ τὴν ἐνοικοῦσαν αὐτῷ θείαν δωρεὰν τοῦ Πνεύματος... (᾿Αντιρρητικὸς 7, 3 σελ. 463, ἔκδ. Χρήστου, τ. 3ος)
 
Δηλαδή, ὅταν ἀκούσουμε τοὺς Πατέρες νὰ ὀνομάζουν ἕνα κτίσμα θεῖον, ὅπως π.χ. οἱ θεῖοι Ἄγγελοι, ὁ θεῖος Πατήρ, τὰ θεῖα Λείψανα κ.λ.π., δὲν πρέπει νὰ νομίζουμε πὼς αὐτὰ καθ᾿ ἑαυτὰ εἶναι θεῖα καὶ ἱερά, ἀλλ᾿ ἐπειδὴ ἐνοικεῖ μέσα τους ἡ θεία Χάρη τοῦ ἁγίου Πνεύματος, εἶναι καὶ αὐτὰ θεῖα.
  
῾Η Χάρη τοῦ Θεοῦ ἐκχέεται παντοῦ καὶ ἰδιαιτέρως στὸν ἄνθρωπο. ῞Οταν λέμε Χάρη τοῦ Θεοῦ, ἐννοοῦμε τὶς ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ, δηλ. αὐτὸ ποὺ μποροῦμε νὰ πάρουμε ἀπ᾿ τὸ Θεό. ῾Ο ἄνθρωπος, ποὺ καθαρίζεται ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ δέχεται μέσα του τὴν ἀκτίνα τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ, λάμπει ὁλόκληρος. Λάμπει τόσο πολύ, ποὺ ἀκόμη σκορπάει αὐτὴ τὴ Χάρη, ποὺ παίρνει καὶ στὰ οἰκεῖα του ἀντικείμενα, δηλ. στὰ πράγματά του.
 
Τέτοια παραδείγματα ἔχουμε τὰ πρόσωπα τῶν ἁγίων Ἀποστόλων Πέτρου καὶ Παύλου. ῎Εχουμε πληροφορίες ἀπὸ τὶς Πράξεις τῶν ᾿Αποστόλων πὼς τὰ σουδάρια καὶ τὰ σιμικίνθια τοῦ Παύλου κάνανε θαύματα·
  
Δυνάμεις τε οὐ τὰς τυχούσας ὁ Θεὸς ἐποίει διὰ τῶν χειρῶν τοῦ Παύλου, ὥστε καὶ ἐπὶ τοὺς ἀσθενοῦντας ἀποφέρεσθαι ἀπὸ τοῦ χρωτὸς αὐτοῦ σουδάρια καὶ σιμικίνθια καὶ ἀπαλλάσεσθαι ἀπ᾿ αὐτῶν τὰς νόσους καὶ τὰ πονηρὰ πνεύματα ἐκπορεύεσθαι (Πράξ. ιθ΄ 11-12)
 
῾Ο ἑρμηνευτὴς Οἰκουμένιος γράφει πὼς τὰ σουδάρια ἦταν λινοειδῆ ὑφάσματα ποὺ τὰ ἔβαζαν στὸ κεφάλι τους καὶ τὰ σιμικίνθια ἦταν τὰ μαντήλια ποὺ κρατοῦσαν στὸ χέρι τους γιὰ νὰ σφογγίζουν τοὺς ἱδρῶτες, τὸν πτύελον, τὰ δάκρυα «καὶ τὰ ὅμοια» (P.G. 118, 249). Αὐτά, λοιπόν, τὰ πανιά, ποὺ τὰ εἶχαν γιὰ προσωπικὴ χρήση τῶν ἀναγκῶν τους, κάνανε θαύματα, ἐπειδὴ εἶχαν ἔλθει σὲ ἐπαφὴ μὲ τὸ πρόσωπο καὶ τὰ χέρια τοῦ Παύλου, ποὺ εἶχαν τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ.
  
Τόσο πολὺ ὁ Κύριος τιμᾶ τοὺς φίλους του τοὺς Ἁγίους, ὥστε καὶ τὰ ἐνδύματά τους καὶ τ᾿ ἄλλα ἀντικείμενά τους, καὶ αὐτὴ τὴ σκιά τους δίνει τὴ δύναμι νὰ θαυματουργοῦν. Πόσο μᾶλλον δίνει θαυματουργικὴ χάρι στὰ ἱερὰ Λείψανά τους... (Νικολάου Σωτηροπούλου, Πράξεις τῶν ᾿Αποστόλων, σελ. 360)
  
Τὸ ἴδιο συνέβαινε καὶ μὲ τὴ σκιὰ τοῦ Πέτρου. Οἱ ἄνθρωποι ἔφερναν στὶς πλατεῖες, ἐκεῖ δηλ. ποὺ μιλοῦσε ὁ Πέτρος, τοὺς ἀσθενεῖς ἵνα ἐρχομένου Πέτρου κἄν ἡ σκιὰ ἐπισκιάση τινι αὐτῶν (Πράξ. ε΄ 15). ῾Η σκιὰ τοῦ Πέτρου, ποὺ ἦταν μιὰ ἀμυδρὰ εἰκόνα τῆς ὑπάρξεώς του, εἶχε χάρη καὶ ἔκανε καλὰ τοὺς ἀρρώστους. ῾Η σκιὰ τοῦ Κυρίου δὲν ἔκανε θαύματα, ἐνῶ ἡ σκιὰ τοῦ Πέτρου θεράπευε. Βλέπουμε νὰ ἐφαρμόζεται ἡ προφητεία τοῦ Κυρίου ποὺ λέγει πὼς οἱ Μαθητές Του θὰ κάνουν μεγαλύτερα θαύματα (ἐννοεῖται μὲ τὴ δύναμή Του) ἀπὸ τὸν ἴδιο (᾿Ιωάν. ιδ΄ 12).

* * *
 
῎Ας ἔλθουμε τώρα σὲ μιὰ ἄλλη περίπτωση, ποὺ ἐνεργεῖ ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ. ῾Ο εὐαγγελιστὴς Μᾶρκος γράφει πὼς ὁ Χριστὸς πολλοὺς ἐθεράπευσεν, ὥστε ἐπιπίπτειν αὐτῷ ἵνα αὐτοῦ ἅψωνται ὅσοι εἶχον μάστιγας (Μάρκ. γ΄ 10). Δηλαδή, πέφτανε οἱ ἄνθρωποι πάνω στὸ Χριστό, ἔστω καὶ νὰ Τὸν ἀκουμπήσουν, γιὰ νὰ γίνουν καλὰ ἀπὸ τὶς ἀρρώστιες τὶς σωματικὲς ἢ νὰ ἀπαλλαγοῦν ἀπὸ τὶς μάστιγες τῶν πονηρῶν πνευμάτων ποὺ εἶχαν.



Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου 2013

190 - Η σταυροθήκη του Stavelot



Η σταυροθήκη του Stavelot http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η σταυροθήκη του Stavelot. Δημιουργήθηκε για να στεγάσει τα δύο εσωτερικά βυζαντινά τρίπτυχα,
δώρα του
Βυζαντινού αυτοκράτορα Μανουήλ Α' Κομνηνού, που περιέχουν Τίμιο Ξύλο, τεμάχιο από
φόρεμα της Παναγίας και λίθο από τον Πανάγιο Τάφο του Χριστού.


Η τρίπτυχη σταυροθήκη του Stavelot είναι μία μεσαιωνική σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου από χρυσό και σμάλτο. Δημιουργήθηκε για να στεγάσει τα δύο εσωτερικά τρίπτυχα βυζαντινής προέλευσης που έλαβε πιθανότατα ως δώρο, ο ηγούμενος του αββαείου των Βενεδικτίνων μοναχών του Stavelot (στο σημερινό Βέλγιο) Wibald (1098-1158), ο οποίος είχε σταλεί σε διπλωματική αποστολή στην Κωνσταντινούπολη από τον αυτοκράτορα Φρειδερίκο Βαρβαρόσσα τον χειμώνα του 1154.  Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, ο Wibald έλαβε τα δύο μικρότερα τρίπτυχα ως διπλωματικό δώρο από τον Βυζαντινό αυτοκράτορα Μανουήλ Α' Κομνηνό, και μετά την επιστροφή του στο Stavelot, ανέθεσε σε καλλιτέχνες της κοιλάδας του ποταμού Meuse (Μεύσης) να δημιουργήσουν το μεγαλύτερο εξωτερικό τρίπτυχο. Έτσι έχουμε ένα σπάνιο συνδυασμό βυζαντινών τρίπτυχων σταυροθηκών Τιμίου Ξύλου που ενσωματώθηκαν στο εσωτερικό λατινογενούς τρίπτυχης σταυροθήκης που λειτουργούσε και ως φορητό αλτάριο (= η αγία τράπεζα των Καθολικών).  Η σταυροθήκη μάλιστα του Stavelot θεωρείται σήμερα και ένα εξαιρετικό αριστούργημα της Ρωμανικής αργυροχρυσοχοΐας και τέχνης.  

Διαβάστε περισσότερα και δείτε λεπτομερείς φωτογραφίες παρακάτω:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...