Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου 2014

279 - Ο δεκάλογος του Νικόλαου Μεσαρίτη, σκευοφύλακα της Θεοτόκου του Φάρου


 Ο δεκάλογος του Νικόλαου Μεσαρίτη, σκευοφύλακα της Θεοτόκου του Φάρου http://leipsanothiki.blogspot.be/
Πιθανή αναπαράσταση του Αγίου Μανδηλίου.
Σύγχρονη θεωρία που υποστηρίζει ότι το Ιερό Μανδήλιο ήταν ένα μεγάλο ύφασμα
που βρισκόταν διπλωμένο σε μία θήκη και ότι το σήκωναν με κάποιο μηχανισμό
για να το δουν οι προσκυνητές. Η ανάσυρση του Ιερού Μανδηλίου και η θέα του προσώπου
του Χριστού σε αυτό άφηνε βαθειά και αλησμόνητη εντύπωση στους προσκυνητές.


Στην ανάρτηση της λειψανοθήκης 111 - Τα ιερά κειμήλια της Θεοτόκου του Φάρου στη βυζαντινή Κωνσταντινούπολη είχαμε κάνει μνεία ενός κειμένου που προέρχεται από τον σκευοφύλακα της Θεοτόκου του Φάρου στα τέλη του 12ου αιώνα, Νικόλαο Μεσαρίτη (ρήτορα, θεολόγο, συγγραφέα και αργότερα Μητροπολίτη Εφέσου), ο οποίος σε ρητορική έκφραση (δεκάλογος) θα επιλέξει δέκα μόλις κειμήλια (τα οκτώ από τη Θεοτόκο του Φάρου) και θα τα επαινέσει. Για αυτά τα κειμήλια όμως έχουμε μία καλή, αλλά εν μέρει αναπάντεχη περιγραφή. Για παράδειγμα το καλούμενο στις πηγές φραγγέλιο ήταν ένα είδους σιδερένιου κολάρου ή κρίκου (κλοιὸς ἐπαυχεύνιος), ενώ ο ιερός κάλαμος φέρεται να ήταν μεγάλων διαστάσεων, όσο ο βραχίονας ενός άνδρα με μεγάλα χέρια (παχὺς ὀποῖος ἀνδρός τινος βριαρόχειρος βραχίων ἐστί).

Δεν θα κάνουμε ακόμα ανάλυση του κειμένου, αλλά σύμφωνα με το πρωτότυπο κείμενο που δημοσιεύεται παρακάτω, ο Νικόλαος Μεσαρίτης, σκευοφύλαξ της παλατινής εκκλησίας "Θεοτόκου του Φάρου", μαρτυρεί ότι τα ακόλουθα ιερά κειμήλια φυλάσσονταν στην Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 12ου αιώνα:

1. Ο Ακάνθινος Στέφανος
2. Τίμιος Ήλος (= καρφί της Σταύρωσης)
3. Το Φραγέλλιον (κλοιός επαχεύνιος)
4. Εντάφιοι σινδόνες Χριστού
5. Το λέντιον
6. Η λόγχη
7. Το πορφυρούν ιμάτιον (= ο πορφυρός χιτώνας)
8. Ο κάλαμος
9. Ίχνη ποδών Χριστού ή σανδάλιδες
10. Λίθος του μνήματος του Χριστού

Διαβάστε το πρωτότυπο κείμενο παρακάτω:


278 - Το ιερό λείψανο του Αγίου Μύρωνος, πολιούχου, προστάτου και εφόρου της νήσου των Αντικυθήρων



Με την τέλεση μιας λαμπρής και συνάμα κατανυκτικής αγρυπνίας, που συγκίνησε όλους τους παρισταμένους και κυρίως τους Αντικυθηρίους, ξεκίνησε και επίσημα η προσκύνησις του Ιερού Λειψάνου του Αγίου Ιερομάρτυρος Μύρωνος, του εν Κυζίκω επί Δεκίου μαρτυρήσαντος, που προσφάτως αποκτήθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Κυθήρων και Αντικυθήρων.

Τον Πολιούχο της νήσου των Αντικυθήρων τίμησαν οι Αντικυθήριοι, Κυθήριοι και πλήθος ευλαβών Χριστιανών του Λεκανοπεδίου το εσπέρας της Τετάρτης 26/2 στον Ιερό Ναό Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης Πειραιώς (Καστέλας), όπου ιερούργησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κυθήρων και Αντικυθήρων κ. Σεραφείμ με πλειάδα Ιερομονάχων και Πρεσβυτέρων από τα Κύθηρα, την Αρχιεπισκοπή Αθηνών και άλλες Ιερές Μητροπόλεις.

Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:

277 - Βυζαντική κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο


Η βυζαντική κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο (Τρουά, Γαλλία). http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η βυζαντική κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο (Τρουά, Γαλλία).


Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Λατίνους Σταυροφόρους το 1204, ο καθολικός επίσκοπος της πόλης Τρουά της Γαλλίας (γαλλ. Troyes) Jean Langlois, μετέφερε πίσω στην πατρίδα του πολλούς θησαυρούς, ανάμεσα στα οποία και μία κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο. Σε αυτήν συγκεκριμένα την κασετίνα τοποθέτησε διάφορα λείψανα αγίων και κειμήλια του Πάθους του Χριστού ανάμεσα στα οποία και έναν ήλο της Σταύρωσης. Η κασετίνα και τα λείψανα βρίσκονται ακόμα στον Θησαυρό του Καθεδρικού της Τρουά. Η λειψανοθήκη θα κάνει προσεχώς μία ανάρτηση για τα λείψανα που μεταφέρθηκαν στην Τρουά μέσα σε αυτήν την κοσμηματοθήκη, αλλά σε αυτή την ανάρτηση  θα ασχοληθούμε με την ίδια την κοσμηματοθήκη.
 

Η βυζαντική κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο (Τρουά, Γαλλία). http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η προθήκη στον εκκλησιαστικό θησαυρό του Καθεδρικού της πόλης Τρουά της Γαλλίας,
όπου βρίσκεται η βυζαντινή κοσμηματοθήκη από σκαλιστό πορφυρό ελεφαντόδοντο.

Η βυζαντινή κοσμηματοθήκη είναι του 10ου αιώνα, φτιαγμένη από ελεφαντόδοντο και βαμμένη με πορφυρό χρώμα. Τα μεταλλικά ελάσματα που συγκρατούν τις διάφορες πλευρές μεταξύ τους είναι μεταγενέστερα, τα αυθεντικά ήσαν και αυτά από ελεφαντόδοντο. Οι διαστάσεις της είναι 26,4 εκ. μήκος, 13,4 εκ. ύψος και 13 εκ. πλάτος.
 
Το ελεφαντόδοντο έχει σκαλιστεί με διάφορες σκηνές κυνηγιού. Η πρόσοψη και η πίσω πλευρά της κοσμηματοθήκης αναπαριστούν δύο σκηνές κυνηγιού. Στην πρόσοψη δύο στρατιωτικά εξοπλισμένοι ιππείς που βρίσκονται συμμετρικά κυνηγούν ένα λιοντάρι, ο ένας με ακόντιο και ο άλλος με τόξο. Ο αριστερός ιππέας φοράει κράνος με φτερά (το λεγόμενο τούφα). Στην πίσω σκηνή ένας στρατιωτικά εξοπλισμένος πεζός κυνηγάει με τη βοήθεια τριών σκύλων έναν αγριόχοιρο. Στις πλαϊνές πλευρές πουλί, μάλλον φοίνικας, μέσα σε πλούσια βλάστηση. Στην πάνω όψη της βυζαντινής αυτής κοσμηματοθήκης παρουσιάζονται εκατέρωθεν περιτειχισμένης πόλης και συμμετρικά μεταξύ τους δύο ένοπλοι βυζαντινοί αυτοκράτορες φορώντας στέμμα με πρεπενδούλια, με κρεμαστά δηλαδή στα πλάγια διακοσμητικά, κρατώντας ακόντια και ιππεύοντας πλούσια διακοσμημένα άλογα, ενώ οι κάπες τους ανεμίζουν στον άνεμο. Στην είσοδο της πόλης, η Τύχη της πόλης φαίνεται να στρέφεται προς τον δεξιό αυτοκράτορα και να του προσφέρει νικητήριο στέμμα. Στο πάνω μέρος της πόλης ο λαός επευφημεί πάνω στα τείχη και στα κάστρα. Η εικόνα δεν περιγράφει με ρεαλισμό ένα ιστορικό γεγονός, αλλά έχει έντονη συμβολική χροιά. Επειδή η κοσμηματοθήκη είναι του 10ου αιώνα μπορούμε να υποθέσουμε ότι ίσως απεικονίζονται εδώ ο μελλοντικός αυτοκράτορας Ρωμανός Β' (959-963), την περίοδο που ήταν συναυτοκράτορας (από το 949) με τον πατέρα του Κωνσταντίνο Ζ΄ τον Πορφυρογέννητο. 

Δείτε  περισσότερες φωτογραφίες παρακάτω:

Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

276 - Τα χριστολογικά υφασμάτινα λείψανα του Αυτοκρατορικού Θησαυρού της Βιέννης


Τα χριστολογικά υφασμάτινα λείψανα του Αυτοκρατορικού Θησαυρού της Βιέννης http://leipsanothiki.blogspot.be/
Οι δύο λειψανοθήκες με τα χριστολογικά υφασμάτινα λείψανα:
τεμάχιο από το λέντιο, την ποδιά που χρησιμοποίησε ο Κύριος στον Μυστικό Δείπνο για να πλύνει τα πόδια των μαθητών του

και τεμάχιο από το ύφασμα που καλυπτόταν η τράπεζα του Μυστικού Δείπνου.
Μουσείο Αυτοκρατορικού Θησαυρού (Βιέννη, Αυστρία).


Τα χριστολογικά υφασμάτινα λείψανα του Μουσείου του Αυτοκρατορικού Θησαυρού της Βιέννης (Wiener Schatzkammer) είναι:

- τεμάχιο από το λέντιο, την ποδιά δηλαδή που χρησιμοποίησε ο Κύριος στον Μυστικό Δείπνο για να πλύνει τα πόδια των μαθητών του και

- τεμάχιο από το ύφασμα που καλυπτόταν η τράπεζα του Μυστικού Δείπνου

   
Τα χριστολογικά υφασμάτινα λείψανα του Αυτοκρατορικού Θησαυρού της Βιέννης http://leipsanothiki.blogspot.be/
Χαρακτικό με τα λείψανα της Νυρεμβέργης. 16ος-19ος αιώνας.


Τα δύο αυτά υφασμάτινα λείψανα βρίσκονταν μαζί με λείψανα από τα Όργανα του Πάθους του Χριστού, λείψανα Αποστόλων και άλλων Αγίων στη Νυρεμβέργη της Γερμανίας, στα μέσα του 15ου αιώνα, όπου και εξετίθεντο στο λεγόμενο Heiltumsweisung του Καθεδρικού Ναού της Νυρεμβέργης.

Το Heiltumstuhl ήταν μία υπερυψωμένη κατασκευή έξω από τον Καθεδρικό Ναό, όπου τα λείψανα που κατείχε ο Καθεδρικός Ναός της Νυρεμβέργης παρουσιάζονταν συνήθως κάθε επτά χρόνια στους προσκυνητές.


Οι δύο χρυσές λειψανοθήκες των υφασμάτινων αυτών λειψάνων κατασκευάστηκαν το 1518 κατά εντολή του Συμβουλίου της πόλης της Νυρεμβέργης. Είναι διακοσμημένες με πολύτιμους λίθους και φέρουν δεξιά και αριστερά χρυσά αγαλματίδια των αγίων Λαυρεντίου και Σεμπάλντους (Sebaldus ή Sinibald ή Sebald) της Νυρεμβέργης.

Δείτε περισσότερες φωτογραφίες παρακάτω:


Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου 2014

275 - Ιερά περιοδεία τμήματος κάρας της Οσίας Παρασκευής της Ρωμαίας


Ιερά περιοδεία τμήματος κάρας της Οσίας Παρασκευής της Ρωμαίας http://leipsanothiki.blogspot.be/
Τμήμα της κάρας της Οσίας Παρασκευής της Ρωμαίας.
Αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μακρυμάλλης (Εύβοια).


Τήν Κυριακή τό ἑσπέρας 23 Φεβρουαρίου καί περί ὥρα 5.30 μ.μ. ἀφίχθη στόν Ἱερό Ναό τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου – Ἁγίας Φωτεινῆς Ὑμηττοῦ ἡ τιμία κάρα τῆς Ἁγίας Ὁσιομάρτυρος Παρασκευῆς πού φυλάσσεται στήν ἱερά Μονή Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου Μακρυμάλλης τῆς ἱερᾶς Μητροπόλεως Χαλκίδος, συνοδευόμενη ἀπό ἀδελφούς τῆς ὡς ἄνω Ἱερᾶς Μονῆς.

Διαβάστε περισσότερα:


274 - Το βυζαντινό υπατικό δίπτυχο του Φλάβιου Θεοδώρου Φιλόξενου


 Το βυζαντινό υπατικό δίπτυχο του Φλάβιου Θεοδώρου Φιλόξενου.http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το βυζαντινό υπατικό δίπτυχο του Φλάβιου Θεοδώρου Φιλόξενου.

Ψάχνοντας τα οθόνια του Άαχεν που κόπηκαν και στάλθηκαν στον Κάρολο τον Φαλακρό περίπου το 875 για το αββαείο του Αγίου Κορνήλιου στη Compiègne της Γαλλίας (δες ανάρτηση: 273 - Το λέντιον, τα οθόνια και το σουδάριο του Άαχεν), η λειψανοθήκη ανακάλυψε ότι στο ίδιο αββαείο αποθησαυριζόταν κάποτε ένα ωραίο βυζαντινό υπατικό δίπτυχο από ανάγλυφο ελεφαντοστό του Φλάβιου Θεοδώρου Φιλόξενου, έργο του 525.

Τα υπατικά δίπτυχα, αντιπροσωπευτικά έργα της πρώιμης βυζαντινής μικροτεχνίας, παράγονταν χάριν των υπάτων της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας κατά τη διαδοχή τους στο αξίωμα και αντλούν την καταγωγή τους από τις ρωμαϊκές πινακίδες (pugillares). Το πρωιμότερο διασωθέν υπατικό δίπτυχο είναι εκείνο του Φλάβιου Φήλικος (Flavius Felix) υπάτου της Δύσης το 428. Η σειρά τελείωσε το 541, όταν ο Ιουστινιανός Α' αποφάσισε ουσιαστικά την κατάργηση του αξιώματος, αποποιούμενος τον τίτλο.

Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:

273 - Το λέντιον, τα οθόνια και το σουδάριο του Άαχεν


Το λέντιον, τα οθόνια και το σουδάριο του Άαχεν http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το λέντιον, τα οθόνια και το σουδάριο του Άαχεν.


Το αββαείο Kornelimünster (στα γερμανικά: Kloster Kornelimünster) είναι ένα αββαείο Βενεδικτίνων μοναχών στην περιοχή Kornelimünster της πόλης Άαχεν της Γερμανίας. Το μοναστήρι ιδρύθηκε το 814 από τον όσιο Benedictus Anianensis (περ. 747 - 821), σύμβουλο του Λουδοβίκου του Ευσεβούς, βασιλιά των Φράγκων και διαδόχου του Καρλομάγνου. Στα μέσα του 9ου αιώνα το αββαείο έγινε "αυτοκρατορικό αββαείο" και έλαβε ως δώρο μεγάλες εκτάσεις γης, καθώς και τα ακόλουθα λείψανα, τα αποκαλούμενα και "υφασμάτινα λείψανα του Σωτήρος": 

το λέντιον (: η ποδιά που χρησιμοποίησε ο Κύριος στον Μυστικό Δείπνο για να πλύνει τα πόδια των μαθητών του)

(ἐγείρεται ἐκ τοῦ δείπνου καὶ τίθησιν τὰ ἱμάτια καὶ λαβὼν λέντιον διέζωσεν ἑαυτόν· εἶτα βάλλει ὕδωρ εἰς τὸν νιπτῆρα καὶ ἤρξατο νίπτειν τοὺς πόδας τῶν μαθητῶν καὶ ἐκμάσσειν τῷ λεντίῳ ᾧ ἦν διεζωσμένος), 


Το λέντιον, τα οθόνια και το σουδάριο του Άαχεν http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η σαρκοφάγος του Χριστού με τα οθόνια και το σουδάριο (λεπτομέρεια εικόνας).
Γύρω στο 1500, άγνωστος Κρητικός ζωγράφος. Αρχείο του Ελληνικού Ινστιτούτου Βενετίας.

τα οθόνια (: λωρίδες λινού υφάσματος με τις οποίες φάσκιωναν τον νεκρό σύμφωνα με τα Ιουδαϊκά έθιμα ταφής)

(Ἐξῆλθεν οὖν ὁ Πέτρος καὶ ὁ ἄλλος μαθητὴς καὶ ἤρχοντο εἰς τὸ μνημεῖον. ἔτρεχον δὲ οἱ δύο ὁμοῦ· καὶ ὁ ἄλλος μαθητὴς προέδραμεν τάχιον τοῦ Πέτρου καὶ ἦλθεν πρῶτος εἰς τὸ μνημεῖον, καὶ παρακύψας βλέπει κείμενα τὰ ὀθόνια, οὐ μέντοι εἰσῆλθεν

και το σουδάριο (πλατύ άσπρο κομμάτι υφάσματος με το οποίο τυλίγεται το κεφάλι του νεκρού κατά τα Ιουδαϊκά έθιμα ταφής)

(ἔρχεται οὖν καὶ Σίμων Πέτρος ἀκολουθῶν αὐτῷ καὶ εἰσῆλθεν εἰς τὸ μνημεῖον καὶ θεωρεῖ τὰ ὀθόνια κείμενα, καὶ τὸ σουδάριον, ὁ ἦν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ, οὐ μετὰ τῶν ὀθονίων κείμενον ἀλλὰ χωρὶς ἐντετυλιγμένον εἰς ἕνα τόπον. τότε οὖν εἰσῆλθεν καὶ ὁ ἄλλος μαθητὴς ὁ ἐλθὼν πρῶτος εἰς τὸ μνημεῖον καὶ εἶδεν καὶ ἐπίστευσεν). 


Άαχεν, Γερμανία. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Άαχεν, Γερμανία.

Διαβάστε περισσότερα:


Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου 2014

272 - Περί τῶν Ἁγίων καί τῆς τῶν λειψάνων αὐτῶν τιμῆς

 Λειψανοθήκη με την κάρα του Αγίου Κλήμεντος Αρχιεπισκόπου Αχρίδος. Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου (Σκήτη) Βέροιας. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Λειψανοθήκη με την κάρα του Αγίου Κλήμεντος Αρχιεπισκόπου Αχρίδος.
Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου (Σκήτη) Βέροιας.

«Ὅσοι δέ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι». Ὀφείλουμε νά τιμοῦμε τούς Ἁγίους ὡς φίλους του Χριστοῦ, ὡς παιδιά καί κληρονόμους τοῦ Θεοῦ, ὅπως λέει ὁ Εὐαγγελιστής καί Θεολόγος Ἰωάννης.
 
Ἄν ὁ Δημιουργός τῶν πάντων καί Κύριος ὀνομάζεται «Βασιλεύς αὐτῶν ποῦ βασιλεύουν καί Κύριος αὐτῶν ποῦ ἔχουν ἐξουσίαν» καί Θεός τῶν Θεῶν, ὁπωσδήποτε καί οἱ Ἅγιοι ὀνομάζονται θεοί καί κύριοι καί βασιλεῖς. Ὀνομάζονται θεοί καί βασιλεῖς καί κύριοι, ὄχι κατά τή φύση τους, ἀλλά ἐπειδή ἔγιναν βασιλεῖς καί κύριοι τῶν παθῶν τους. Διαφύλαξαν ἀπαραχάρακτη τήν ὁμοίωση τῆς θείας εἰκόνας, σύμφωνα μέ τήν ὁποία εἶχαν δημιουργηθεῖ -διότι βασιλεύς ὀνομάζεται καί τό ὁμοίωμα τοῦ βασιλέως- καί ἐπειδή ἑνώθηκαν μέ τόν Θεό σύμφωνα μέ τήν προαίρεσή τους. Τόν δέχθηκαν νά κατοικήσει μέσα τους καί ἔτσι, μέ τήν κοινωνία μαζί Του, ἔγιναν, κατά Χάριν, αὐτό πού εἶναι ὁ Ἴδιος κατά φύσιν.
 
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος λέει ὅτι ὁ Θεός κατοίκησε καί μέσα στά σώματα τῶν Ἁγίων μέσῳ τοῦ νοῦ· «οὐκ οἴδατε ὅτι τά σώματα ὑμῶν ναός τοῦ ἐνοικοῦντος ἐν ὑμῖν Ἁγίου Πνεύματός ἐστιν; Ὁ δέ Κύριος τό Πνεῦμά ἐστι». Καί «εἴ τις τόν ναόν τοῦ Θεοῦ φθείρει, φθερεῖ τοῦτον ὁ Θεός». Πῶς, λοιπόν, δέν πρέπει νά τιμοῦμε τούς ἔμψυχους ναούς τοῦ Θεοῦ, τά ἔμψυχα σκηνώματα τοῦ Θεοῦ; Αὐτοί ζωντανοί στέκονται μέ παρρησία ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ.
 
Οἱ Ἅγιοι ἔχουν γίνει θησαυροφυλάκια τοῦ Θεοῦ καί καθαρά καταλύματα· « ἐ ν ο ι κ ή σ ω γάρ ἐν αὐτοῖς καί ἐμπεριπατήσω», λέγει ὁ Θεός, «καί ἔσομαι αὐτῶν Θεός». Σύμφωνα μέ τήν Ἁγία Γραφή «ψυχαί δικαίων ἐν χειρί Θεοῦ, καί οὐ μή ἅψηται αὐτῶν ὁ θάνατος», διότι ὁ θάνατος τῶν Ἁγίων εἶναι μᾶλλον ὕπνος παρά θάνατος. «Ἐκοπίασαν γάρ εἰς τόν αἰῶνα καί ζήσονται εἰς τέλος». Λοιπόν, τί πολυτιμότερο ὑπάρχει ἀπό τό νά εἶναι κανείς μέσα στό χέρι τοῦ Θεοῦ; Διότι ὁ Θεός εἶναι ζωή καί φῶς καί αὐτοί πού εἶναι μέσα στό χέρι τοῦ Θεοῦ, εἶναι μέσα στή ζωή καί μέσα στό φῶς.


Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:


Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2014

271 - Το κειμήλιο των Τίμιων Δώρων και του Τιμίου Σταυρού της Στέρνας Ανατολικής Θράκης


Το κειμήλιο των Τίμιων Δώρων και του Τιμίου Σταυρού της Στέρνας Ανατολικής Θράκης http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η κειμηλιοθήκη με τα Τίμια Δώρα και τον Τίμιο Σταυρό,
που φυλασσόταν στο αγιοπαυλίτικο μετόχι της Στέρνας Ανατολικής Θράκης.

Τα Τίμια Δώρα βρίσκονταν στην κατοχή των Βυζαντινών από το έτος 400, όταν ο αυτοκράτορας Αρκάδιος (395-408) τα μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη, όπου και παρέμειναν έως την άλωσή της από τους Φράγκους το 1204. Τότε για λόγους ασφαλείας μεταφέρθηκαν στην προσωρινή πρωτεύουσα του Βυζαντίου, τη Νίκαια της Βιθυνίας. Η επιστροφή τους στην Κωνσταντινούπολη έγινε επί αυτοκράτορα Μιχαήλ Παλαιολόγου, όπου παρέμειναν και μετά την άλωσή της από τους Οθωμανούς.

Η δωρεά αυτή, η οποία αποτελεί ακόμη και σήμερα ένα από τα πολυτιμότερα ιερά κειμήλια της Μονής, για λόγους ασφαλείας διαιρέθηκε και τοποθετήθηκε σε διάφορες θήκες, στις οποίες ο χρυσός βρίσκεται με τη μορφή 15 πλακιδίων, ενώ ο λίβανος και η σμύρνα διατηρούνται ως μείγμα με τη μορφή περίπου 70 σφαιριδίων, γνωστών και ως «σπυριών» εξαιτίας του σχήματός τους.

Η μονή Αγίου Παύλου κατέχοντας αυτήν την σπουδαία κληρονομιά δεν την περιόρισε στην αθωνική χερσόνησο κατά την οθωμανική περίοδο, αλλά από φιλανθρωπία τη διέθεσε σε μακρινές περιοχές για αγιασμό και ίαση των πιστών φροντίζοντας παράλληλα και την οικονομική ενίσχυσή της.

Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:

270 - Του εωδιάζοντος και μυρίζοντος τα πρόσωπα των προσκυνητών του


Άγιος Μύρων http://leipsanothiki.blogspot.be/


Η λειψανοθήκη αναρτά εδώ τη ληφθείσα επίσημη ανακοίνωση της Ιεράς Μητροπόλεως Κυθήρων και Αντικυθήρων σχετικά με τη δωρεά και μετακομιδή του δωρηθέντος ιερού αποτμήματος του λειψάνου του Αγίου Μύρωνος, Πρεσβυτέρου της Αχαΐας Πελοποννήσου και μαρτυρήσαντος επί Δεκίου τον 3ο αιώνα στην Κύζικο της Μικράς Ασίας. Ανακοινώνονται επίσης και οι ιερές τελετές που θα λάβουν χώρα στον Πειραιά, στα Κύθηρα και στα Αντικύθηρα, αρχίζοντας από τις 26/02/2014.




Σχετικές αναρτήσεις:

268 - Ο Άγιος Μύρων, πολιούχος των Αντικυθήρων, ευδόκησε!

204 - Ελπίδα για εποικισμό των Αντικυθήρων με τη βοήθεια λειψάνου του Αγίου Μύρωνος


Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου 2014

269 - Τα άγια λείψανα της Ρωσικής Μονής Αλεξανδρο-Νιέφσκι Νοβο-Τίχβινσκι


Τα άγια λείψανα της Ρωσικής Μονής Αλεξανδρο-Νιέφσκι Νοβο-Τίχβινσκι http://leipsanothiki.blogspot.be/
Από λιτανεία των αγίων λειψάνων της Ιεράς Μονής Αλεξανδρο-Νιέφσκι Νοβο-Τίχβινσκι.


Η Ιερά Γυνακεία Μονή Αλεξανδρο-Νιέφσκι Νοβο-Τίχβινσκι (Александро-Невский Ново-Тихвинский монастырь) βρίσκεται στην Αικατερινούπολη, γνωστότερη στην Ελλάδα ως Αικατερίνμπουργκ, στα Ουράλια της Ρωσίας. Η Αικατερίνμπουργκ είναι περισσότερο γνωστή για την εκτέλεση του τσάρου Νικολάου Β' της Ρωσίας και της οικογένειάς του από τους Μπολσεβίκους που έγινε σε ένα σπίτι της πόλης τον Ιούλιο του 1918.

 
Τα άγια λείψανα της Ρωσικής Μονής Αλεξανδρο-Νιέφσκι Νοβο-Τίχβινσκι http://leipsanothiki.blogspot.be/
 Η Αικατερινούπολη της Ρωσίας.


Διαβάστε παρακάτω:


268 - Ο Άγιος Μύρων, πολιούχος των Αντικυθήρων, ευδόκησε!




Είχαμε γράψει στην ανάρτηση της λειψανοθήκης: 204 - Ελπίδα για εποικισμό των Αντικυθήρων με τη βοήθεια λειψάνου του Αγίου Μύρωνος ότι οι κάτοικοι των Αντικυθήρων έψαχναν ένα μικρό τεμάχιο λειψάνου του Αγίου Ιερομάρτυρος Μύρωνος, πολιούχου της νήσου των Αντικυθήρων, επειδή πίστευαν και πιστεύουν ότι θα μπορούσε να αντιστραφεί η πορεία της νήσου προς την ερήμωση. Πιστεύουν ακράδαντα ότι αν είχαν μία μικρή ακίδα από το λείψανό του εκεί, τότε ο Άγιος Μύρων θα σύναζε πολλούς Αντικυθήριους και φιλοκυθήριους στο νησί του. 

Μετά από αναζήτηση μερικών χρόνων, τελικά ο Άγιος Μύρων ευδόκησε, και η Ιερά Μητρόπολις Κυθήρων και Αντικυθήρων απέκτησε δια δωρεάς του Αγιολογικού Κέντρου "Ο Άγιος Συμεών ο Μεταφραστής" απότμημα λειψάνου του Αγίου Μύρωνος, προστάτου και πολιούχου των Αντικυθήρων.

Από τα πρακτικά της συνάξεως των νέων εκκλησιαστικών συμβουλίων της Ιεράς Μητροπόλεως Κυθήρων και Αντικυθήρων (εδώ) διαβάζουμε: 

Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας ἤθελε νά μοιρασθῆ μαζί μέ ὅλη τήν ὁμήγυρί μας καί μία μεγάλη χαρά πού εἶχε μέσα στήν ψυχή του καί ἤθελε νά τήν μεταδώση.

Μία ἰδιαίτερη εὐλογία, μᾶς εἶπε, εἶναι ὅτι ἀποκτήσαμε μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ καί μετά ἀπό ἀγῶνες ὡρισμένων χρόνων Ἱερό Λείψανο τοῦ Ἁγίου Μύρωνος τῶν Ἀντικυθήρων. Ἀπευθυνθήκαμε ἀρχικά σέ Ἱερά Μονή τῆς Κύπρου, ὅπου δέν βρήκαμε ἀνταπόκρισι ἀλλ' εἶχε ἱερό ἀπότμημα ἀπό 30 χρόνων τό Ἁγιολογικό Κέντρο ὁ «Ἅγιος Συμεών ὁ Μεταφραστής», τό ὁποῖο καί μᾶς τό παραχωρεῖ ὁλοπρόθυμα. Καί ἐξέφρασε τήν ἐλπίδα ὅτι, ἀφοῦ πᾶμε τό ἱερό λείψανο στό Μοναστῆρι του, στά Ἀντικύθηρα, ὁ Ἅγιος Μύρων θά φροντίσει καί γιά τό νησάκι του καί θά οἰκονομήσει νά αὐξηθεῖ ὁ πληθυσμός του.

Τό ἅγιο Λείψανο, τοῦ ὁποίου ἡ ἀσημένια λειψανοθήκη φιλοτεχνεῖται, θά ἔλθη, Θεοῦ θέλοντος ἐδῶ στά Κύθηρα, ἴσως ἀπό τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας μέχρι τήν Διακαινήσιμο Ἑβδομάδα, ὁπότε τό πρωΐ τῆς Τρίτης τῆς Διακαινησίμου ἑβδομάδος θά μετακομισθῆ ἀπό τόν Σεβ. Μητροπολίτη μας στά Ἀντικύθηρα, στόν νεόδμητο Ναό τοῦ Ἁγίου Ραφαήλ Ἀντικυθήρων, ὅπου θά τελεσθῆ Πασχαλινή Θεία Λειτουργία. Τό ἀπόγευμα θά γίνῃ ὁ πανηγυρικός Ἑσπερινός τοῦ ἑορτάζοντος Ἱεροῦ Παρεκκλησίου Ἁγίου Γεωργίου καί τήν ἑπομένη, μετά τήν Θεία Λειτουργία τό ἱερό Λείψανο θά μετακομισθῆ στό Μοναστῆρι τοῦ Ἁγίου Μύρωνος, ὅπου καί θά παραμείνη.  


Η λειψανοθήκη κατάφερε να βρει επίσης τα έγγραφα δωρεάς και αποδοχής της δωρεάς που τα αναρτά παρακάτω λόγω της ιδιαίτερης αξίας των. 

Είθε ο Άγιος Μύρων να προστατεύει τον δωρητή, αλλά και όλους τους Αντικυθήριους όπου γης. 

Διαβάστε παρακάτω τα έγγραφα:


Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2014

267 - Ο Τίμιος Χαλινός του Μεγάλου Κωνσταντίνου

Ο Τίμιος Χαλινός του Μεγάλου Κωνσταντίνου http://leipsanothiki.blogspot.be/ Τίμιος Ήλος Καρφί της Σταύρωσης
Άγαλμα του Μεγάλου Κωνσταντίνου στο Γιορκ της Αγγλίας.


Ο Ιησούς Χριστός καθηλώθηκε σε σταυρό πάνω στον λόφο του Γολγοθά στην Ιερουσαλήμ με καρφιά. Η εύρεση των καρφιών (= ήλοι) της Σταύρωσης αποδίδεται στην Αγία Ελένη, μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Τα βρήκε μαζί με το Τίμιο Σταυρό. Τι απέγιναν όμως αυτά από τότε; Θα μπορούσε ένα από αυτά να έχει γίνει χαλινάρι αλόγου και να έχει επιβιώσει μέχρι σήμερα;


Ο Τίμιος Χαλινός του Μεγάλου Κωνσταντίνου http://leipsanothiki.blogspot.be/ Τίμιος Ήλος Καρφί της Σταύρωσης
Σόλιδος του Μεγάλου Κωνσταντίνου.
Στον οπισθότυπο ο ίδιος έφιππος κρατώντας ακόντιο
και σηκώνοντας το δεξί χέρι σε χαιρετισμό ειρήνης.



Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:


Κυριακή, 16 Φεβρουαρίου 2014

266 - Οι αυτοκράτορες της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αγίου Όρους


Οι αυτοκράτορες της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αγίου Όρους. Τοιχογραφία του 1774 στον υαλόφρακτο νάρθηκα του Καθολικού. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Οι αυτοκράτορες της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αγίου Όρους.
Τοιχογραφία του 1774 στον υαλόφρακτο νάρθηκα του Καθολικού.


Σε πρόσφατη επίσκεψη της λειψανοθήκης στην Ιερά Μονή Ιβήρων Αγίου Όρους φωτογραφίσαμε και την παραπάνω εντυπωσιακή τοιχογραφία στην είσοδο του Καθολικού Ναού και συγκεκριμένα στον πρώτο υαλόφρακτο νάρθηκα. 

Η τοιχογραφία απεικονίζει τους βυζαντινούς αυτοκράτορες που είναι και κτήτορες της Ιεράς Μονής. Εικονίζονται εννέα μορφές, έξη άνδρες, δύο γυναίκες και ένα παιδί (αγόρι). 


265 - Πριν χαθεί για πάντα σαν ξερό φύλλο στον αγέρα


Ο ελληνικός κώδικας 3632 της Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης της Μπολόνια http://leipsanothiki.blogspot.be/
Τύποι βυζαντινής ιατρικής επίδεσης άκρων.
Bologna, Biblioteca Universitaria, gr 3632, folio 383r.


Ο ελληνικός κώδικας 3632 της Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης της Μπολόνια (Bologna, Biblioteca Universitaria, gr 3632) είναι ένας σύμμεικτος κώδικας που περιέχει κυρίως ιατρικά, αστρολογικά και βοτανολογικά κείμενα από διάφορους γραφείς. Το συμπίλημα αυτό των κειμένων συνοδεύεται από εντελώς άτεχνες μικρογραφίες που έχουν γίνει από έναν καλλιτέχνη που πιθανότατα τις αντέγραψε από άλλους κώδικες. Οι μικρογραφίες αποδίδονται στον 15ο αιώνα.
 
Η λειψανοθήκη αναδιφώντας στα ψηφιακά μεσαιωνικά αρχεία της Δύσης εντόπισε και αυτόν τον ελληνικό βυζαντινό ιατρικό κώδικα. Και πριν τον προσπεράσει βιαστικά, κοντοστάθηκε για μια στιγμή στο άτεχνο των μικρογραφιών, στην έλλειψη χρυσογραφίας, στις τρεμάμενες επισεσυρμένες γραφές και στις βιαστικές ταχυγραφίες και επιτμήσεις των λέξεων. 15ος αιώνας! Λίγο πριν σβήσει για πάντα η των Ρωμαίων Φιλόχριστος Πολιτεία και βυθιστεί το γένος στον Άδη. Η αγωνία, μέσα στις φλόγες της καταστροφής, να σωθεί ό,τι μπορεί να σωθεί, να μη χαθεί για πάντα σαν ξερό φύλλο στον αγέρα. 


Παρασκευή, 14 Φεβρουαρίου 2014

264 - Σπάνια μεταβυζαντινή εικόνα με το λείψανο του Αγίου Σπυρίδωνα


Σπάνια μεταβυζαντινή εικόνα που εικονίζει το λείψανο του Αγίου Σπυρίδωνα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Σπάνια μεταβυζαντινή εικόνα που εικονίζει το λείψανο του Αγίου Σπυρίδωνα.

Η σπάνια αυτή εικόνα με διαστάσεις 44 ύψος Χ 40 πλάτος εικονίζει το λείψανο του Αγίου Σπυρίδωνα μέσα σε κιβώριο λειψανοθήκη και είναι έργο του Κεφαλλονίτη ιερέα και αγιογράφου Ιωάννη Καρύδη.  Φέρει τη χρονολογία 1682 και διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση στο Βυζαντινό Μουσείο Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης. 


Σπάνια μεταβυζαντινή εικόνα που εικονίζει το λείψανο του Αγίου Σπυρίδωνα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Από τη λιτανεία του Αγίου Σπυρίδωνα στην Κέρκυρα (2013).


Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:


263 - Το υπερφυσικό και θαυματουργό βυζαντινό "ξόανο" του Αγίου Γεωργίου στην Ομορφοκκλησιά Καστοριάς

Το υπερφυσικό και θαυματουργό βυζαντινό "ξόανο" του Αγίου Γεωργίου στην Ομορφοκκλησιά Καστοριάς http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η υπερμεγέθης ανάγλυφη εικόνα του Αγίου Γεωργίου στην Ομορφοκκλησιά Καστοριάς.


Από την Καστοριά ακολουθώντας την κοίτη του Αλιάκμονα ΒΑ φθάνουμε στο Άργος Ορεστικό. Εκεί ανάμεσα στο Νεστόριο και το Άργος Ορεστικό βρίσκεται ο μικρός οικισμός της Ομορφοκκλησιάς.

Στν άκρη του χωριού βρίσκεται ο βυζαντινός ναός του Αγίου Γεωργίου. Το χωριό είναι παλιό και φαίνεται πως ιδρύθηκε σταδιακά γύρω από το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου. Στον Κώδικα της Ιεράς Μητροπόλεως Καστοριάς το χωριό γράφεται Κάλλιστα και μνημονεύεται από το 17ο αιώνα (1684). 

Η φήμη του ναού βασίζεται στη μοναδική στο είδος της ξύλινη, με βαθύ ανάγλυφο, γλυπτή εικόνα του Αγίου Γεωργίου. Το ξύλινο εικόνα - άγαλμα του Αγίου είναι τοποθετημένο στη μεσημβρινή κόγχη που σχηματίστηκε μετά το φράξιμο της μεσημβρινής θύρας επικοινωνίας άλλοτε του ναού με το ύπαιθρο.


Το υπερφυσικό και θαυματουργό βυζαντινό "ξόανο" του Αγίου Γεωργίου στην Ομορφοκκλησιά Καστοριάς http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η υπερμεγέθης ανάγλυφη εικόνα του Αγίου Γεωργίου στην Ομορφοκκλησιά Καστοριάς.

Η υπερμεγέθης ανάγλυφη αυτή εικόνα του Αγίου Γεωργίου συγκρατεί υπερφυσικώς νομίσματα και κάθε είδους κέρματα στην επιφάνειά της και θεωρείται θαυματουργή, αφού, σύμφωνα με τους ντόπιους, πολλοί έχουν θεραπευτεί εκεί από τον Άγιο Γεώργιο. Γι' αυτό κατά καιρούς βλέπουμε κρεμασμένα μπροστά από την ξυλόγλυπτη εικόνα σχοινάκια και αφιερώματα (τάματα αργυρά), κοσμήματα, μαντίλια και πουκάμισα, σύμφωνα με τη λαϊκή πίστη του κρεμάσματος ρακών κοντά σε αγιάσματα ή θάμνους και δέντρα, τα οποία απαντούμε σε διάφορα σημεία της υπαίθρου.

Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:

262 - Η σημασία και η τιμή των ιερών λειψάνων

Μετάδοση αγιασμού δια της αφής του ιερού λειψάνου της Οσίας Παρασκευής της Νέας ή Επιβατινής. Καθεδρικός Ναός, Ιάσιο, Ρουμανία. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Μετάδοση αγιασμού δια της αφής του ιερού λειψάνου της Οσίας Παρασκευής της Νέας ή Επιβατινής.

Οι άγιοι της Εκκλησίας μας είναι αυτοί που έφθασαν στον σκοπό της ζωής, στην απόκτηση του Αγίου Πνεύματος, στη θέωση. Η μυστική ένωση του ανθρώπου με τον Θεό είναι βεβαίως πραγματική, αλλ’ όμως δεν αποτελεί επ’ ουδενί συμφυρμό Πλάστου και πλάσματος σε μια οντότητα. Ο άνθρωπος παραμένει με την ελεύθερη προσωπικότητά του, όπως ο Χριστός διατήρησε ακριβώς τη θεϊκή του φύση, όταν έγινε άνθρωπος.

Η θέωση κατά την Ορθόδοξη Θεολογία αφορά και το σώμα. Αρκετοί άγιοι γεύθηκαν πλούσια τους καρπούς της ορατής και σωματικής δόξας από αυτή τη ζωή. Ο άγιος Αρσένιος ο Μέγας εθεάτο από τους μαθητές του να λάμπει το πρόσωπό του την ώρα της προσευχής. Το πρόσωπο του αγίου Αλεξίου, του Ανθρώπου του Θεού, έλαμψε όπως το πρόσωπο του αγίου Προφήτου Μωυσέως του Θεόπτου. Παρόμοια γεγονότα αναφέρονται και στη ζωή αρκετών Αγιορειτών πατέρων, που φθάνουν ως τις ημέρες μας, όπως των μακαριστών εναρέτων Γερόντων Ιγνατίου Κατουνακιώτου του Πνευματικού, Αυγουστίνου Φιλοθεΐτου και άλλων.

Σημεία της θεώσεως του σώματος είναι πέρα από τη λάμψη του προσώπου, η μετάδοση αγιασμού με την αφή, η μυροβλυσία των τιμίων λειψάνων, η αφθαρσία, η ευωδία, ο ιδιαίτερος χρωματισμός των οστών, η θαυματουργία κ.λ.π.

Επειδή πιστεύουμε πως το σώμα αγιοποιείται και μεταμορφώνεται μαζί με την ψυχή, γι’ αυτό και τιμάμε, προσκυνούμε κι ευλαβούμεθα τα χαριτόβρυτα τίμια λείψανα των αγίων μας. Τούτο συμβαίνει πριν τη Δευτέρα Παρουσία, που σημαίνει πως πολύ περισσότερο θα δοξασθούν τότε οι άγιοι ψυχοσωματικά. Η μεγάλη λοιπόν τιμή που αποδίδουν οι Ορθόδοξοι πιστοί στα λείψανα των αγίων μας δεν είναι αποτέλεσμα θρησκοληψίας, προλήψεως ή αγνοίας, όπως νομίζουν ορισμένοι και μάλιστα Ορθόδοξοι που δεν καταδέχονται ή φοβούνται να τ’ ασπασθούν ή οι αιρετικοί που τ’ απορρίπτουν, τα κρύπτουν ή τα δωρίζουν σ’ εμάς τους "ανοήτους". Η σημασία και η τιμή των ιερών λειψάνων είναι μεγάλη γιατί πηγάζει από μια ορθά ανεπτυγμένη θεολογία περί του σώματος και μια βαθειά κατανόηση του μυστηρίου της Ενσαρκώσεως του Θεού Λόγου και της "εν σώματι" Μεταμορφώσεως, Αναστάσεως και Αναλήψεώς του.

του π. Μωυσή Αγιορείτου

Πηγή: Η θλίψη του άγχους κι η χαρά της ελπίδος, εκδόσεις Τήνος, 1995.


Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου 2014

261 - Λείψανα στην κατοχή της Μητρόπολης Φιλιππούπολης Βουλγαρίας


H Ιερά Μητρόπολη Φιλιππούπολης Βουλγαρίας έχει στην κατοχή της μερικά λείψανα, τα οποία είναι είτε παλαιά δικά της είτε προέρχονται από δωρεές. Μερικά από τα λείψανα αυτά έχουν αναρτηθεί στον ιστότοπό της (εδώ) και η λειψανοθήκη σάς τα παρουσιάζει παρακάτω:


Λείψανα στην κατοχή της Μητρόπολης Φιλιππούπολης Βουλγαρίας http://leipsanothiki.blogspot.be/
Σταυρός με μικρό τεμάχιο Τιμίου Ξύλου.
Ο σταυρός αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή "Αγίας Τριάδος" στο Κράστοβα Γκορά
(Манастир "Света Троица" Кръстова гора).


Λείψανα στην κατοχή της Μητρόπολης Φιλιππούπολης Βουλγαρίας http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το μικρό τεμάχιο Τιμίου Ξύλου.

Η Φιλιππούπολη, Βουλγαρία. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η Φιλιππούπολη, Βουλγαρία.



Δείτε περισσότερες φωτογραφίες παρακάτω:



Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου 2014

260 - Πρώτη καταγραφή με εικόνες των λειψάνων της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Μαρίνας



Πρώτη καταγραφή των λειψάνων της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Μαρίνας http://leipsanothiki.blogspot.be/
Μία πρώτη (μερική) καταγραφή με εικόνες των λειψάνων της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Μαρίνας.



Η Αγία Μεγαλομάρτυς Μαρίνα είναι μία από τις δημοφιλέστερες αγίες της Ανατολής, αλλά και της Δύσης, όπου είναι γνωστή ως Μαργαρίτα η Παρθένος ή Μαργαρίτα από την Αντιόχεια της Πισιδίας.


Πρώτη καταγραφή των λειψάνων της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Μαρίνας http://leipsanothiki.blogspot.be/


Ο Βίος της Αγίας Μαρίνας, γραμμένος από τον στρατιώτη Θεότιμο, ο οποίος της έφερνε τροφή κατά την παραμονή της στη φυλακή, σώζεται σε αρκετά χειρόγραφα, τα αρχαιότερα των οποίων ανάγονται στον 9ο αιώνα. Εκκλησιαστικές προσωπικότητες, όπως ο 'Οσιος Νεόφυτος και ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Γρηγόριος Κύπρου, συνέγραψαν εγκώμια και λόγο προς τιμήν της, όπου αναφέρονται στον βίο και την προσωπικότητα της. Σύμφωνα με τα δεδομένα του Βίου της η Μαρίνα από την Αντιόχεια της Πισιδίας ήταν κόρη του ειδωλολάτρη ιερέα Αιδεσίου. Έμεινε ορφανή από μητέρα και ο πατέρας της εμπιστεύθηκε την ανατροφή της σε χριστιανή τροφό. Εξαιτίας της άρνησης της να παντρευτεί τον έπαρχο Ολύβριο καί να θυσιάσει στα είδωλα η Μαρίνα υπέστη μία σειρά μαρτυρίων και τελικά απεκεφαλίσθη. Η μνήμη της στην Ανατολή εορτάζεται στις 17 Ιουλίου. Η Αγία Μαρίνα είναι επίσης μία από τις πιο δημοφιλείς μορφές της βυζαντινής αγιογραφίας, αφού περιλαμβάνεται συχνά στο εικονογραφικό πρόγραμμα των βυζαντινών ναών είτε ως μεμονωμένο αγιογραφικό πορτραίτο είτε σε αυτοτελή παράσταση, η οποία εικονίζει την πάλη της με τον Βεελζεβούλ.

Η λειψανοθήκη κάνει εδώ μία πρώτη (μερική) καταγραφή των λειψάνων της Αγίας Μαρίνας που σώζονται στον ελληνικό χώρο και ευρύτερα στον βαλκανικό. Δύο προαπαιτούμενα είναι απαραίτητα για να διαβαστεί σωστά αυτή η μερική καταγραφή:

1. Η λειψανοθήκη παρατήρησε ότι μερικές φορές, στις ανακοινώσεις των ιερών ναών για την επικείμενη άφιξη των ιερών λειψάνων της Αγίας Μαρίνας, δημοσιεύεται φωτογραφία από άλλο λείψανο (της Αγίας Μαρίνας ή άλλου αγίου), ίσως επειδή τη στιγμή της εκτύπωσης και δημοσιοποίησης της ανακοίνωσης δεν υπήρχε διαθέσιμη φωτογραφία του αναμένοντος λειψάνου της Αγίας Μαρίνας. Έτσι, είναι πιθανόν, κάποια φωτογραφία που αναρτάται εδώ να μην αντιστοιχεί ακριβώς σε κάποιο λείψανο της Αγίας Μαρίνας, παρόλες τις προσπάθειες της λειψανοθήκης για ακρίβεια.

2. Ο πολυτεμαχισμός των λειψάνων και η τοποθέτησή τους σε λειψανοθήκες που αναπαριστούν όλο το μέρος, πχ απότμημα της δεξιάς χειρός της Αγίας Μαρίνας σε λειψανοθήκη που αναπαριστά όλο το δεξί χέρι, δημιουργεί μερικά φαινομενικά προβλήματα αποδοχής. Φαίνεται να υπάρχουν περισσότερα χέρια ή κάρες από το φυσιολογικό, επειδή οι λειψανοθήκες έχουν τη μορφή του όλου μέρους του οργάνου, ενώ προσεκτικότερη έρευνα επί των οστών αποκαλύπτει ότι πρόκειται για μέρος μόνον του οργάνου του σώματος του αγίου. Η λειψανοθήκη δεν παραγνωρίζει βέβαια και το γεγονός ότι η "δημοφιλία" ενός αγίου παρήγαγε κατά τον Μεσαίωνα πλαστά, ψευδή λείψανα (χαρακτηριστικό που συναντάται κατά το πλείστον στη Λατινική Δύση) ή "ψευδώνυμα" λείψανα (: λείψανα ανώνυμων ή "μικρών" σε σπουδαιότητα αγίων "βαπτίζονταν" σε λείψανα δημοφιλών αγίων, χαρακτηριστικό που συναντάται μερικώς και στο Βυζάντιο). 

Δείτε παρακάτω την πρώτη αυτή καταγραφή με εικόνες των λειψάνων της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Μαρίνας:


Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2014

259 - Η Σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου του Khotakerats


Η Σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου του Khotakerats http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η Σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου του Khotakerats.
Κατασκευάστηκε λιγο πριν το 1300 σε βυζαντινά πρότυπα
και φέρει μικρό τεμάχιο Τιμίου Ξύλου.

Η Σταυροθήκη Τιμίου Ξύλου του Khotakerats κατασκευάστηκε από επίχρυσο ασήμι και πολύτιμους λίθους. Διαστάσεις: 42 Χ 26,5 Χ 5 εκ. Αποθησαυρίζεται σήμερα στο Μουσείο του Αρμένικου Πατριαρχείου στο Ejmiadsin (Βαγαρσαπάτ) της Αρμενίας. Κατασκευάστηκε λίγο πριν το 1300, ακολουθώντας βυζαντινά πρότυπα. Κτητορική επιγραφή (σε μετάφραση): Ο Τίμιος Σταυρός του Κυρίου ας είναι βοηθός στον Eatchi, έτος 1300


Βαγαρσαπάτ, Αρμενία. http://leipsanothiki.blogspot.be/


Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:

258 - Λείψανο της Αγίας Μαρίνης ανέκλειπτον θησαύρισμα αγιάσματος της νήσου Κάσου

  Λείψανο της Αγίας Μαρίνης ανέκλειπτον θησαύρισμα αγιάσματος της νήσου Κάσου http://leipsanothiki.blogspot.be/
Απότμημα εκ της αφθάρτου δεξιάς χειρός της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Μαρίνης δωρήθηκε
από τον Μητροπολίτη Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγο στον Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Κάσου.

Με κατάνυξη ο κλήρος και ο λαός της Κάσου υποδέχθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου 2011 τμήμα ιερού λειψάνου εκ της αφθάρτου δεξιάς χειρός της Αγίας ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Μαρίνης. Το ιερό λείψανο δωρήθηκε από τον Μητροπολίτη Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγο στον Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Κάσου.


  Λείψανο της Αγίας Μαρίνης ανέκλειπτον θησαύρισμα αγιάσματος της νήσου Κάσου http://leipsanothiki.blogspot.be/


Η λειψανοθήκη αναδημοσιεύει εδώ μερικές φωτογραφίες από την υποδοχή του ιερού λειψάνου της Αγίας Μαρίνης. Αξίζει να σημειωθεί ιδιαίτερα η εκδηλωθείσα συγκίνηση των κατοίκων της ηρωϊκής Κάσου, όπως αυτή φαίνεται από τα πανό που ανάρτησαν στον Ιερό Ναό της Αγίας Μαρίνης.

Δείτε τις φωτογραφίες παρακάτω:

257 - Το πουκάμισο του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού


Το πουκάμισο του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το πουκάμισο του αγίου Κοσμά του Αιτωλού.


Το πουκάμισο του Αγίου Ιερομάρτυρα, Εθνομάρτυρα και Ισαποστόλου Κοσμά του Αιτωλού φυλάσσεται στον ομώνυμο ναό του εν Πρεβέζη.

Υπενθυμίζεται ότι ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός ίδρυσε περίπου 200 σχολεία μέσα σε 16 χρόνια. Στις Διδαχές του παρότρυνε τους γονείς να σπουδάζουν τα παιδιά τους Ελληνικά, τα οποία είναι η "γλώσσα της Εκκλησίας".


Το πουκάμισο του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού http://leipsanothiki.blogspot.be/


"Να σπουδάζετε και εσείς, αδελφοί μου, να μανθάνετε γράμματα όσον ημπορείτε. Και αν δεν εμάθετε οι πατέρες, να σπουδάζετε τα παιδιά σας, να μανθάνουν τα ελληνικά, διότι και η Εκκλησία μας είνε εις την ελληνικήν. Και αν δεν σπουδάσεις τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας".


Πηγή των φωτογραφιών:

ΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ


256 - Λείψανα του Αγίου Βλασίου του εν Σκλαβαίνοις


Λείψανα του Αγίου Βλασίου του εν Σκλαβαίνοις http://leipsanothiki.blogspot.be/
Λείψανα του Αγίου Βλασίου του εν Σκλαβαίνοις.


Ο Άγιος Βλάσιος ήταν ηγούμενος ή εφυσυχάζων επίσκοπος στην Ιερά Μονή των Εισοδίων της Θεοτόκου που βρισκόταν στην περιοχή των Σκλαβαίνων – Ζαβέρδας, νυν Παλαίρου Αιτωλοακαρνανίας. Ετελειώθει με μαρτυρικό θάνατο από Αγαρηνούς πειρατές μαζί με πέντε συμμοναστές του και πλήθος χριστιανών λαϊκών αντρών, γυναικών και παιδιών που αποτελούσαν ποίμνιο του, για την πίστη τους στο Χριστό. Τον αποκεφάλισαν αφού προηγουμένως κάρφωσαν αργά στο σώμα του πέντε καρφιά. Στην συνέχεια οι δήμιοι του προσπάθησαν να κάψουν το σώμα του, αλλά αυτό δεν κάηκε. Οι διασωθέντες χριστιανοί που έφτασαν στο σημείο έθαψαν τον Άγιο Βλάσιο χωριστά από τους πέντε συμμαρτυρίσαντες συνασκητές του, τους οποίους ενταφίασαν μαζί σε κοινό τάφο. Τους υπόλοιπους χριστιανούς τους έθαψαν φύρδην μύγδην σε μεγαλύτερο ομαδικό. Το μαρτύριο τους έλαβε χώρα την 19η Δεκεμβρίου ημέρα Κυριακή. Σε πέτρινη επιγραφή που βρέθηκε στο σημείο του τάφου του αναφερόταν το έτος 1006 μ.Χ., η οποία πιθανώς να προσδιορίζει και τον χρόνο του μαρτυρίου του.

Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:


Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου 2014

255 - Η εύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη και η σιωπή των πηγών


Η εύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη και η σιωπή των πηγών http://leipsanothiki.blogspot.be/
Ο Άγιος Κωνσταντίνος και η Αγία Ελένη. Εικόνα του 1478.
Σήμερα στο Germanisches Nationalmuseum, Νυρεμβέργη, Γερμανία.



Όπως γράφει ο καθηγητής Κωνσταντίνος Καλοκύρης, την παράδοση για την εύρεση του Σταυρού από την αγία Ελένη την γνωρίζει "ο ιστορικός Σωκράτης στις αρχές του 5ου αιώνος, σημειώνοντας ότι 'η βασιλέως μήτηρ Ελένη εις τα Ιεροσόλυμα παραγενομένη τον Σταυρόν του Χριστού εύρε' (Εκκλησιαστική 'Ιστορία, Α', κεφ. δ'. P.G. 67, 112 κ.έξ.). 
  

Η εύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη και η σιωπή των πηγών http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το ταξίδι της Αγίας Ελένης στην Ιερουσαλήμ προς ανεύρεση του Τιμίου Σταυρού.
Πίνακας του Altobello Melone (1490 ή 1491 - 1543).

Έπίσης την ίδια εποχή την γνωρίζουν οι ιστορικοί Σωζομενός (Εκκλ. Ιστορία, 4, Β' κεφ. α'. P.G. 67, 929) και Θεοδώρητος (Εκκλ. Ιστορία, κεφ. ζ'. P.G. 82, 351) ενώ την φέρνουν στη Δύση, την ίδια περίοδο (τέλος του 4ου αρχές του 5ου αι.) ο Ιερώνυμος (P.L. 21, 641), Ρουφίνος (P.L. 21, 475), Παυλίνος, επίσκοπος Νόλας (P.L. 61, 317), Αμβρόσιος επίσκοπος Μεδιολάνων (Μιλάνου) κ.ά. [...] Ότι λοιπόν, σύμφωνα με τα παραπάνω, βρέθηκε ο Τίμιος Σταυρός επί της εποχής του Μεγάλου Κωνσταντίνου παραδίδεται ως γεγονός από τις πηγές. Το διάστημα τώρα που μεσολαβεί από την εμφάνιση της παράδοσης ότι τον βρήκε η αγία Ελένη, είναι περίπου 50-60 χρόνια. Άρα οι υπεύθυνοι της Εκκλησίας που ζούσαν τότε θα γνώριζαν άμεσα και ασφαλώς (όπως βέβαια και ο σύγχρονος τους λαός) το πότε, και από ποιόν βρέθηκε το (γενόμενο δεκτό) ξύλο του Σταυρού και ασφαλώς δεν θα συνηγορούσαν σε μια ψευδή πληροφορία σχετικά με το πρόσωπο που το έφερε στο φως. [...] η αντικειμενικότητα απαιτεί (και γενικότερη διαμόρφωση της παγκόσμιας Ιστορίας επιβάλλει) να υπομνήσουμε ότι, και στην προκειμένη περίπτωση, η σιωπή των πηγών που ήταν σύγχρονες με την μητέρα του Μ. Κωνσταντίνου, δεν αποτελεί και τελειωτική απόδειξη (argumentum e silentio) κατά της εύρεσης του Σταυρού από την Αυγούστα. Η ισχυρή και έντονη παράδοση η οποία την συνδέει με τον Τίμιο Σταυρό από το τέλος του 4ου αιώνος, δεν επιτρέπεται να παραθεωρηθεί για κανένα λόγο."

Καλοκύρης Κωνσταντίνος, Το αρχιτεκτονικό συγκρότημα του ναού της Αναστάσεως Ιεροσολύμων και το θέμα του Αγίου Φωτός, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1999, σελ. 104-106.

Η εύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη και η σιωπή των πηγών http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το άγαλμα της Αγίας Ελένης που κρατά τον Τίμιο Σταυρό στο Σπήλαιο της Εύρεσης του Τιμίου Σταυρού
στον Ναό της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα. Εδώ βρέθηκε ο Τίμιος Σταυρός και εκείνοι των ληστών.

Η εύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη και η σιωπή των πηγών http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το Σπήλαιο της Εύρεσης του Τιμίου Σταυρού στον Ναό της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα
(με το κόκκινο βέλος).


254 - Η κάρα του αγιορείτου γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστού


Η κάρα του αγιορείτου γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστού http://leipsanothiki.blogspot.be/
Η κάρα του αγιορείτου γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστού και λείψανο του Αγίου Παντελεήμονος (;).

Η κάρα του αγιορείτου γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστού (+1959) βρίσκεται στην Ιερά Μονή Αγίου Αντωνίου του Μεγάλου στην Αριζόνα (περιοχή Φλόρανς) των ΗΠΑ. Η Ιερά Μονή ιδρύθηκε, ως γνωστόν, από τον γέροντα Εφραίμ Φιλοθεΐτη. 


Η κάρα του αγιορείτου γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστού http://leipsanothiki.blogspot.be/
Ο Γέρων Εφραίμ Αριζόνας - Φιλοθεΐτης.

Διαβάστε περισσότερα παρακάτω:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...